oktatás_1.jpgA történelemtanárok országos konferenciáján elfogadtak egy ajánlást, mely szerint a történelemtanításnak is hozzá kell járulnia ahhoz, hogy megfelelő hozzáértéssel rendelkezzenek a fiatalok a banki tranzakciókról és pénzügyi szolgáltatásokról. De szerettem volna ott lenni, hogy konkrétan mit gondoltak e mögött!

Igen, a mai felnőtt korosztálynak (kivéve a szakmabelieket) csak az a része ért valamelyest a pénzügyekhez, aki rákényszerült foglalkozni vele, vagy elvégzett valamilyen tanfolyamot, vagy saját kárán tanulta meg.

A PSZÁF ma is erőlteti a pénzintézeteket ügyfeleik oktatására. Ezért van ilyen sok tájékoztató anyag, melyet sokszor – saját védelmük érdekében – alá is íratnak ügyfeleikkel. Tegyük hozzá, alapvetően nem a bankok feladata volna az oktatás. Nekik a saját termékeik jellemzőit kell megismertetniük az ügyfelekkel. De az is igaz, hogy az elmúlt 1-2 évtizedben pont a bankok voltak azok, akik kihasználták ügyfeleik ismerethiányát. Különben nem lehetett volna ekkora mennyiségű hitelt kihelyezni, pláne devizahitelt. A most középiskolákból kikerülő fiatalok sem kapnak semmiféle tudást a pénzügyekről, számvitelről, vállalkozásalapítás nyűgjeiről, a gazdálkodásról. Pedig ma már erre igencsak nagy szükség lenne.

Nemrég olvastam ezt a mondatot valahol:

Hány forinttal járult hozzá a háztartásodhoz az, hogy tanultál Julius Cézár polgárháborújáról?”

Megragadt bennem, mert nagyon okos kérdés! A mai iskolarendszerű oktatás sajnos az élettől nagyon elmaradt. Elméleti síkú (azt kényelmes oktatni....) és nem az életre készít fel. Pedig a pénzügynek olyan fontos tantárgynak kellene lennie, mint a matematikának! És messze nem elég néhány óra a történelem órák között. Persze lehet taglalni a kétszintű bankrendszer kialakulását, meg a különböző gazdasági elméleteket, stb, de ettől még a diák nem fogja tudni, hogy hogyan ossza be a pénzét, hol és milyen bankszámlát érdemes nyitnia, milyen befektetési lehetőségei vannak, vegyen-e fel hitelt, ha igen, hogy kell azt csinálni.

Ma már rengetegen céget alapítanak, ami megélhetésük forrása, mégsem oktatják a gazdasági társaságok formáit, azok jellemzőit, előnyeit, hátrányait, a vállalkozások pénzügyeinek intézését, az adózás alapjait, az éves beszámolók lényegét és még sorolhatnám.

Nem mutatják be, hogy kell céget alapítani, milyen pénzügyi és jogi vonatkozásai vannak.

Ezek ismerete pedig nemcsak annak fontos, aki saját vállalkozást épít, hanem annak is, aki más cégénél dolgozik (munkavállaló), mert így sokkal könnyebben átlátja a cég működését, jobban ismeri saját helyzetét.

Szóval nagyon jó lenne, ha tényleg oktatnák ezeket a dolgokat. De nem hiszem, hogy ebben a történelemtanárok jelentenék a megoldást. Ehhez – hogy tényleg értelme legyen – gyakorlati szakemberekre volna szükség.

 

Ez a blog elköltözik, de tovább él, kattints ide: http://penzugyiutravalo.hu

 

 

Címkék: iskola pénzügy vállalkozás tantárgy történelemtanárok

A bejegyzés trackback címe:

https://bankiutmutato.blog.hu/api/trackback/id/tr74829611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2012.10.12. 08:28:33

Történetesen van szerencsém ismerni Miklósi Lacit, a Magyar Történelemtanárok Egyesületének elnökét, aki az egyik szervezője volt ennek a konfinak, úgyhogy tudok segíteni, mit értettek az alatt, hogy a történelemtanításnak is kell segíteni abban, hogy a pénzügyi műveltség színvonala javuljon...

Egyszerűen arról van szó, hogy a történelemtanítás nem kis része gazdaságtörténet. Ha ezt jól és az összefüggésekre kihegyezve tanítják, akkor már onnan is nagyon sok ismeret összeszedhető, pl. a bankrendszerről, annak kialakulásáról, hogy az adott korban hogyan járult hozzá a gazdaság fejlődéséhez, stb. Már itt taníthatóak lennének olyan alapfogalmak, hogy kamat, betét, hitel, stb.

A másik: a történelemtínatás mindig is arra szolgált, vagy legalábbis arra kellett volna, hogy szolgáljon, hogy levonjuk a régebbi történésekből a megfelelő tanulságokat, hogy ugyanazokat a hibákat ne kövessük el még egyszer. Ha innen nézem a dologt, akkor az 1929-33-as nagy gazdasági világválság tanítása még nem érte el a célját, különben nem lett volna most a forexes tőkeáttétes kereskedéssel kapcsolatban. (Ha nagyobb összefüggésben nézem, akkor meg érdemes lett volna a nagy gazdasági válságot kirobbantó tőkeáttétes részvénykereskedés és a mostani másodlagos ingatlanpiaci buborék kipattanása közti párhuzamokat végigböngészni. No meg a származtatott termékekét, amelyekről éppen mostanában írtál máshol.)

Szóval az a dolog lényege: a pénzügyeket ne szárazon, magukbban kelljen a diákoknak tanulniuk, hanem kontextusba helyezve, ahol értelmezhető is számukra. Ez jobban megfelel az életkori sajátosságaiknak is, tehát pedagógiailag is sokkal jobban kivitelezhető, mint az, hogy definíciókat bifláztassanak velük.

Wimmer Éva 2012.10.13. 14:52:46

Kedves Pénzpedagógus!
Nagyon köszönöm építő jellegű hozzászólásodat! Nem vagyok pedagógus,így biztosan igazad van abban, hogy összefüggéseiben könnyebb megérteni a dolgokat. Lehet, hogy félreérthető volt, amit írtam, nem a történelemtanárok kezdeményezésével van gond, sőt, legalább foglalkozik valaki a témával! Csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy ez még nem elég. Két gyerekem gimnazista, rajtuk keresztül látom a magyar oktatás gondjait. Volna mit javítani, de az már egy más téma!
Szívesen látom hozzászólásaidat, írj, ha úgy érzed hozzá tudsz tenni a témához, más is tanul belőle!
Köszönettel!
süti beállítások módosítása