Ma már a magánszemélyek körében is elterjedt a lízing, mint pénzügyi finanszírozási forma. Elsősorban az autók vásárlásánál használják. Nagy a gyanúm, hogy sokan nem is tudják, mit írtak alá, csak az a fontos, hogy megvan a kocsi. Lehet, nem is tudják, hogy lízing vagy hitel. Pedig a kettő nem ugyanaz!
Kölcsön esetében a pénzintézet kölcsönt ad arra, hogy a vevő kiegészítse saját pénzét, és így megvegye a vágyott vagyontárgyat.
A lízing esetében ez másként néz ki: a lízingbe adó megveszi a tárgyat (mondjuk autót) és a lízingbe vevő használatába adja. A gyakorlatban persze a megvásárlandó autót a vevő választja ki.
Ha kölcsönt vettél fel, az adásvétellel az autó azonnal a tulajdonodba kerül. Ha a kocsi fedezetként szolgál a hitelhez, akkor a törzskönyvébe bejegyeztethetik a bank zálogjogát. (Nem minden esetben.) A forgalmi engedélyből nem derül ki, hogy hitelt vettél fel az autóra.
Ha lízingeled az autót, akkor csak a az összes kifizetett lízingdíj után kerül a tulajdonodba az autó. A törzskönyvet a lízingcég őrzi. A forgalmi engedélyben üzemeltetőként kerülsz bejegyzésbe. Itt is lehet saját erő, de ezt első lízingdíjként könyvelik le, és ha nem tudod a lízingdíjakat fizetni, ezt a befizetett részt is elveszted.
Van olyan lízing finanszírozás is, amikor meghatározott ideig használod az eszközt, majd a futamidő végén visszaadod a lízingbeadónak (operatív lízing). Igen, ez nagyon hasonlít a bérlethez. Az ügynek azonban folytatása szokott lenni, amikor is egy másik szerződéssel kerül a lízingbevevő tulajdonába az autó. Szerződésfüggő, hogy ki, milyen, mekkora mértékű karbantartást vállal.
A lízing igazi jelentősége nem a magánszemélyeknél, hanem a cégeknél mutatkozik meg, ahol az adózás és a számviteli elszámolások miatt választják ezt a formát. (Előnyös például termelő gépeknél, ahol a gép a futamidő alatt kitermeli az árát.)
A lízingnek nagyon sok alfajtája van, de ez magánszemélyeket kevésbé érint. Annak idején a gépkocsik lízingjét az eladások növelésére találták ki, hiszen nem feltétlenül kellett hozzá saját erő. Viszont összességében általában drágábbak, mint a hitel. És ha összetöröd a kocsit, az árát akkor is meg kell fizetned a lízingbeadónak.
Meg lehet még említeni az ingatlanlízinget – időnként a kormány is emlegeti mentőcsomagként – de Magyarországon magánszemélyek körében nem elterjedt. Itt is az lenne a lényeg, hogy nem kell saját erő a finanszírozáshoz. Azonban az az adós, aki nem tudta fizetni a hitel törlesztőrészletét, miből tudná fizetni a lízingdíjat?
Ha lízingszerződést készülsz kötni, ne menj bele azonnal az üzletbe, hanem olvasd át jól a szerződést, mert sok egyéni megoldás lehet. A lízingdíjak változóak, itt is ugyanúgy érvényesül a gazdaság helyzete, vagy a devizaárfolyamok, mint a hitelnél.
Ez a blog elköltözik, de tovább él, kattints ide: http://penzugyiutravalo.hu